Gent

Vrijdag rond 18 uur kwamen we aan in Gent bij ons hotel. We hadden een familiekamer waarbij de meiden hun eigen slaapkamer hadden. Wat een luxe :-)
Nadat we onze spullen op de kamer hadden gebracht gingen we op zoek naar een goed restaurant. Die vonden we en we hebben heerlijk gegeten. De meiden en Maarten namen een Belgische wafel als toet(je).

Zaterdag zijn we de hele dag in de stad geweest. Gent is een prachtige stad met mooie oude gebouwen.
In het centrum staan deze opmerkelijke borden, waarbij je het wel uit je hoofd laat om rotzooi op de grond te mikken.

Onze tocht begon met een bezoek aan de middeleeuwse burcht Gravensteen, waar we ook middeleeuwse wapens en foltertuigen zagen.
De "VVV" zat in een mooi gebouw (zie foto hieronder) aan de overkant van Gravensteen en daar vonden we een mooie wandelroute.

Via de Graslei en Korenlei (haven) liepen we richting de Sint Baafskatherdraal. Een enorme kathedraal met 22 altaren, een enorme rococo preekstoel en een wereldberoemd schilderij: De aanbidding van het lam Gods.
Het schilderij is eigenlijk een must als je in Gent bent. Je kijkt je ogen uit.
Halverwege de route weken we iets van onze route af om de door de Werregarenstraat te lopen. In dit steegje is graffiti geoorloofd. Er waren mooie stukjes bij maar het blijft jammer dat anderen met hun naam de kunstwerkjes verknallen.

Aan het eind van onze wandeltocht kwamen we weer bij Gravensteen en besloten we een rondvaart te maken.
In ongeveer 50 minuten leerden we Gent kennen vanaf het water.

Daarna gingen we een hapje eten en rond half 9 waren we weer in het hotel. Helemaal afgemat.
Zondag hebben we nog een aantal gebouwen bekeken en een oude begraafplaats met veel praalgraven (pere lachaise van Gent) bezocht.
Toen zat ons weekendje Gent er weer op. Het was een fantastisch weekend, al was wel wat kort.

Heerlijk weekend

Wij hebben een heerlijk weekendje achter de rug.|
Dit weekend hebben wij ons 12 1/2 jarig huwelijk gevierd met ons gezin.
Vrijdagmiddag nadat Paulien uit school kwam zijn wij meteen vertrokken richting België.
Tegen 18.00 uur kwamen wij aan op de plaats van bestemming: Gent.
Het was gezellig, het hotel was prima, het weer was geweldig, de stad mooi en interessant.
Later meer meer hierover.

Vakantie Beieren

En zo zitten de 6 weken schoolvakantie er al weer op. Hij is omgevlogen!
Net als de 2 weken vakantie in Zuid Duitsland. Op het allerlaatste moment hebben we een 14 daagse vakantie geboekt naar het Bayerischer Wald, dichtbij Oostenrijk en Tjechië.

We hebben erg veel gezien en gedaan tijdens die vakantie. Zo zijn de meiden samen met Maarten een paar keer met de rodelbaan geweest in het dorp. De eerste keer was een leuk avontuur waarbij Maarten en Bente een half uur op de berg vast zaten omdat er een troela met haar dochter waren uitgestapt tijdens de rit.
Bij ons bezoekje in het openluchtmuseum zagen we deze rare boom.

Ook zijn hebben we een boomkroonpad gelopen, ruim 20 meter hoog, tussen de bomen. Ik vond het doodeng :(
Daarna kwam je bij een soort ei waarin je rond kon lopen.

Het hoogste punt ligt op  44 meter hoogte. Zo ver ben ik niet gegaan, Paulien bleef bij mij terwijl Maarten en Bente dapper doorliepen. Wij hielden het bij 35 meter voor gezien, alhoewel ik het ei minder eng vond dan het pad er naar toe.

Ook hebben we veel gewandeld en de omgeving verkend. O.a. om deze Wacklestein te vinden in Solla. Bleek niet eenvoudig aangezien de StomStom de plaats niet kende en het nergens aangegeven stond. Toen we het ding gevonden hadden stond de plaats natuurlijk overal WEL op de borden.

Het stukje Bayerischer Wald waar wij zaten staat bekend om de glasblazers die er vroeger woonden. We hebben dan ook veel dingen van glas gezien. O.a. een glazen woud met circa 20 glazen bomen en deze glazen tuin bij een glasblazer die erg mooie spullen maakte.

De meiden hebben zelf ook mogen glasblazen. Een "wasserkugel", die je gevuld met water bij de planten kunt doen. Maaaar dat is natuurlijk zonde van zo'n kunstwerkje.

Bente's kunstwerkje bij Joska in Bodenmais. Paulien maakte hem bij een glasblazer in Zwiesel.

We zijn ook een dag naar Passau geweest. Een hele mooie stad en zeker de moeite waard om eens naar toe te gaan als je in de buurt bent. Een rondvaaart doen over de Donau is ook erg leuk.

In de Dom van Passau staat het grootste orgel van de wereld. Zeer indrukwekkend, net als de rest van deze kathedraal.

Omdat het toch relatief in de buurt was, zijn we ook een dag naar Salzburg geweest. Een mooie stad waar enorm veel te zien valt. Als je aan komt rijden en de bergen op de achtergrond ziet is het al super om te zien.

Tjechië was ook lekker dichtbij en de stad Cesky Krumlov leek ons de moeite waard om naar toe te gaan. Praag was helaas te ver. Krumlov is een leuk klein stadje met zeer veel oude gebouwen. Ik hou daar wel van.

Het weer was geweldig tijdens onze vakantie, op sommige dagen zelfs erg warm. De enige dat die relatief koud was, waren wij op 1300 meter hoogte op de Dreisesselberg op de grens met Boheemse Woud. Een stel granieten rotsblokken waarvan het lijkt alsof ze op elkaar gestapeld zijn maar zo gevormd zijn door de wind. Heel apart om te zien en het lijkt alsof ze ieder moment kunnen omvallen...wat niet gebeurd uiteraard.

Overigens was het toen we weer beneden waren prachtig weer :-)
Kortom wij hebben een heerlijke vakantie gehad daar in Beieren.

Anholter Schweiz

Zondag was een rustig dagje. Even bijtanken van alles wat er zoal gebeurd was de afgelopen week.
De edelsmid waar ik cursus heb had open dag, maar daar stond mijn hoofd niet echt na.Toch besloten we er even uit te gaan. Naar de dierentuin in Anholt: Anholter Schweiz.

Daar heb we een tijdje rondgewandeld en waren we mooi op tijd om te zien dat de beren gevoerd werden.
Het was grappig om te zien dat enkele beren de appels opvingen met hun bek.
Hierna zijn we weer terug gegaan naar huis.
De Anholter Schweiz heeft niet erg veel dieren maar het is wel een mooi groot park om te wandelen.

Feestweekend

Afgelopen zondag is mijn schoonmoeder 65 jaar geworden. Mijn schoonvader was op 24 april 70 geworden.
Zoiets moet natuurlijk groots gevierd worden.
En dat hebben ze ook gedaan. Voor de kinderen en kleinkinderen begon het feest al op zaterdag.
We kwamen om 13 uur bijeen in Het Reirinck, een herberg in Zwolle bij Groenlo.

We hadden allemaal iets georganiseerd zodat ons verblijf nog leuker werd.
's Middags hebben spelletjes gedaan plus een dienblaadje mooi gemaakt met mozaïek.
Daarna gingen we eten. Pa en ma hadden voor een heerlijk chinees buffet gezorgd.
's Avonds presenteerde Paulien á la Linda de Mol de "Ik hou van opa en oma quiz".  Ze had vragen bedacht over opa en oma, we moesten woorden spellen plus spreekwoorden uit een grote tekening halen.
Een dikke pluim voor onze meid want ze heeft daardoor voor een hele leuke avond gezorgd.
Vervolgens gingen we slapen, alhoewel daar voor het kleinere grut weinig van terecht kwam ;-)

Zondag begonnen we met een heerlijk ontbijtje.
Daarna kregen pa en ma hun cadeau. Monique had een pinata gemaakt in de vorm van een bal met sudoko's erop. Eerst kregen ze een opblaasbare honkbalknuppel om te proberen de pinata stuk te slaan.
Ondanks pa's fanatiek gemep lukte dit natuurlijk niet!
Verolgens kregen ze "potloden" om de pinata stuk te prikken/slaan. Opa sloeg zijn potlood stuk maar uiteindelijk lukte het toch de pinata stuk te krijgen :-)

Rond 13 uurwerd het feest voortgezet met de rest van de familie en vrienden. Om 15 uur kregen we een koud en warm buffet, wat voortreffelijk verzorgd was.
Tegen 16.30 moesten wij het feest helaas verlaten omdat Maarten naar België moest voor het werk.
Kortom: het was een weekend met een gouden randje :-)

Paasmarkt

Er stond vandaag niets op het programma, maar er was her en der wel van alles te doen.
Daarom besloot ik naar de paasmarkt in de Dru te gaan. Bente wou wel mee. "Want anders moest jij helemaal alleen mama".
Met een goedgevulde portemonnee gingen we op pad. "Ik ga veel geld uitgeven', had ik gezegd. Waarop Maarten laconiek reageerde want hij weet hoe het werkt als ik op pad ga.

Rondom de Dru stonden veel auto's geparkeerd. "Zo wat is het hier druk", vond Bente.
En dat klopte want in de SSP-hal was het ook enorm druk. Er waren standjes met o.a. tuinartikelen etc, brocante spullen, schilderijen, sieraden en streekprodukten.
Je zou er dus bakken met geld uit kunnen geven.
Bente zag een mooie met hartjes en kralen hanger bij de stand van de Wereldwinkel die ze graag wilde hebben. We hadden geluk, er waren er nog 2 van :-)
Vervolgens kocht ik nog een bakje met heerlijke kruidenkaas en daarna gingen we met een nog steeds goedgevulde portemonnee weer naar huis.

Wandeling

Gisteren (zondag) was het prachtig weer voor een wandeling.
Daarom besloten wij dat te doen en gingen we naar het bos bij de Slangenburg.
En meteen was al duidelijk dat wij niet de enige waren die op dit idee waren gekomen. Het was druk op de parkeerplaats.
In het bos viel het gelukkig wel mee. We hebben een lekker kunnen wandelen.
Wel kwamen we dit rare standbeeld tegen ;-)  Zoiets vraagt natuurlijk om een foto.

Na een uurtje wandelen besloten we dat het mooi was geweest qua wandeling. Er stond namelijk nog meer op de planning.
Dus gingen we op visite bij omaatje, want daar waren we al heel erg lang niet meer geweest.

Flamingo's kijken

Ze zijn er weer. De flamingo’s zijn terug in het Zwillbrocker Venn.
Het aantal flamingo’s dat er te zien valt verschilt nog van dag tot dag. In april zal de kolonie compleet zijn.
Dat zijn ongeveer 30 flamingo’s.
Tegen die tijd nemen we vast en zeker nog eens een kijkje.
Afgelopen zondag hebben we er 7 in totaal gezien.